Gå med i SkåneFolk HT2024

SkåneFolk -Ensemblen för dig som vill utforska vad folkmusik är, träffa andra unga folkmusiker och växa musikaliskt. I SkåneFolk finns utrymme för spel, dans och samtal. Tillsammans med jämnåriga och mentorerna Malte Zeberg & Anna Frykstam skapar ni ny musik ur den anrika skånska folkmusiktradtionen. Låt glada visor och snirkliga polskor få trollbinda er med en touch av nutida groove. På vägen följer vänner för livet och skratt ni sent kommer att glömma. Under terminen kommer ni få möta andra musicerande ungdomar inom genren, spela konserter och till dans!

Vid frågor, kontakta oss på skanefolkyouthensemble@gmail.com eller 0760-262003

Kalender📆

25 maj Kulturnatten Kristianstad, SkåneFolk spelar på Studieförbundet Bildas scen

14-16 juni Degebergastämman, SkåneFolk spelar konsert och till dans, se degebergastämmans hemsida.

1-4 juli följ med SkåneFolk till Ungdomsbrak på Bingsjöstämman, läs mer här.

15 juli Konsert med SkåneFolk på Kvarnen i Kornhult kl. 15-17

23-26 juli Korröfestivalen, åk på läger som SKFYE-medlem och få 500 kr rabatt

23-25 augusti SkåneFolk har Kick-off

1 september Danskonsert med i Eslöv på Skånedan med SkåneFolk och Camilla Lindvalls unga dansare

21 september Danskonsert i Malmö med SkåneFolk och Camilla Lindvalls unga dansare

Mentorer

OBS: akutell anmälan hittas längre upp!

Bli medlem i SkåneFolk Youth Ensemble

SKFYE är en ideell medlemsförening som verkar för ung folkkultur i sydserige och för att ha möjlighet att fortsätta bedriva liknande verksamhet i framtiden är ditt medlemskap värdefullt.

Medlemskapet förnyar du själv varje år efter årsskiftet

NYHET: Medlemskap är GRATIS för samtliga!

Om SkåneFolk Youth Ensemble

SKFYE är en fristående ideell förening sedan 2012 som inom ramarna för folkmusik och -dans omvandlar drömmar till verklighet för unga! Verksamheten varierar därför från år till år utifrån styrelsens och medlemmarnas önskemål och ambitioner. Under pandemin hade föreningen många egna mindre träffar på coronasäkert avstånd, där den skånska folkmusiken stod i centrum. Det mynnade ut i några arr som spelades till dans när möjlighet gavs. Men förutom ensemblespelet och den egna verksamheten främjar SKFYE gärna andra kulturaktörer genom varierande samarbeten för att tillsammans utvidga den unga folkscenen i Sverige. I många fall rör det om uppmuntring till deltagande på workshops/läger/spelmansstämmor och festivaler, finns det möjlighet erbjuds ofta en ekonomisk medlemsrabatt i samband med det. Utöver det har SKFYE sedan 2018 haft ett alldeles speciellt samarbete med en motsvarande tysk ungdomsgrupp från Flensburg där det under resorna har skett kontinuerliga utbyten i form av musik, kultur och personliga erfarenheter. Utbyten av det slaget är en central pelare inom folkbildning och en tillgång styrelsen i föreningen värnar varmt om.Syftet med föreningens akutella projeket SkåneFolk är att rekrytera nya unga musiker och ge dem möjlighet att upptäcka den unga folkscenen och finna sitt inre kall för den svenska folktraditionen av musik och dans med fokus på Skåne. På längre sikt är förhoppningen med projektet att finna nya eldsjälar i gymnasieåldern  som  känner sig lika manade att föra arvet vidare med samma entusiasm som den  sittande styrelsen har gjort de senaste åren. SKFYE är en förening som verkar för unga och av unga och så önskas det förbli. SKFYE:s vision är att folkmusik och -dans kommer flöda i ungt blod i större utsträckning och på eget bevåg. Genom att SKFYE möter unga kulturutövare och låter dem komma i kontakt med genren inspireras de att fortsätta i gamla spelmäns spår, vilket är ett av föreningens största ansvarsområden. Vi fostrar nya musiker tryggt och säkert in i Sveriges unika föreningsliv. Här kan unga engagera sig och själva driva projekt för att det känns viktigt och roligt för just dem att utöva samt bevara den skånska svenska kulturtraditionen.

Om styrelsen

SKFYE-styrelsen 2024: Från vänster: Fred Mollenhauer (sekreterare), Moa Nilsson (ledamot), Sandra Holst (kassör), Emma Arvidsson (ordförande) & Tuvalie Cete Carr (ledamot), alla med rötter i sydsverige. Vi är unga folkmusiker och -dansare som driver föreningen självständigt.