SkåneFolk 2024

SkåneFolk -Ensemblen för dig som vill utforska vad folkmusik är, träffa andra unga folkmusiker och växa musikaliskt. I SkåneFolk finns utrymme för spel, dans och samtal. Tillsammans med jämnåriga och mentorerna Malte Zeberg & Anna Frykstam skapar ni ny musik ur den anrika skånska folkmusiktradtionen. Låt glada visor och snirkliga polskor få trollbinda er med en touch av nutida groove. På vägen följer vänner för livet och skratt ni sent kommer att glömma. Under terminen kommer ni få möta andra musicerande ungdomar inom genren, spela konserter och till dans!

All utlärning sker på gehör och parallellt med praktiskt musicerande ingår teambuilding och övningar i sväng, scenisk närvaro och utstrålning. Ensemblen är riktad till dig som är född 06-10 och har god instrumentvana. Erfarenhet av folkmusik och gehörsinlärning är inget krav. Melodi-instrument är välkomna såväl som kompinstrument och sång.

Datum i vår📆

20-21 januari – Kick-off, Lomma scoutgård (Kvällen den 20/1 åker vi till MalmöFolk!)

18 februari – Dagsträff, Jörgen Ankersgatan 12, Malmö

16 mars – Ungdomstämman, Eslöv lilla teatern

24 mars -Jörgen Ankersgatan 12, Malmö

14 april – Dagsträff, Spånehusvägen 83, 214 39 Malmö

25-26 maj – Kick-out, Höör scoutgård

Avgift: Se i formuläret (Beroende på om du hänger på hela året eller bara en termin)

Vid frågor, kontakta oss på skanefolkyouthensemble@gmail.com eller 0760-262003

Terminskonsert med SkåneFolk

Välkommen på konsert med Skånes svängigaste ungdomsfolkband, SkåneFolk! De skapar ny musik ur den anrika folkmusiktradtionen. I ett ljudrum av stråk, blås och slagverk får glada visor och fartfyllda schottisar en touch av nutida groove. SkåneFolk handleds av mentorerna Malte Zeberg & Anna Frykstam.

10 dec kl 17.00 – 17.30

Gratis inträde

Rehab Kultur, Malmö

ANMÄL DIG TILL SkåneFolk HT23

Spela nutida folkmusik med Malte Zeberg & Anna Frykstam

Varmt välkommen till SkåneFolk HT23, ensemblen för dig som vill utforska vad folkmusik är och växa musikaliskt. I SkåneFolk finns utrymme för spel, dans och samtal. Tillsammans med jämnåriga och mentorerna Malte Zeberg & Anna Frykstam skapar ni ny musik ur den anrika skånskafolkmusiktradtionen. Låt glada visor och snirkliga polskor få trollbinda er med en touch av nutida groove. På vägen följer vänner för livet och skratt ni sent kommer att glömma. Under terminen kommer ni få möta andra musicerande ungdomar inom genren, spela konserter och till dans! All utlärning sker på gehör och parallellt med praktiskt musicerande ingår teambuilding och övningar i sväng, scenisk närvaro och utstrålning.

Ensemblen är riktad till dig som är född 05-09 och har god instrumentvana.
Erfarenhet av folkmusik och gehörsinlärning är inget krav. Melodi-instrumentär välkomna såväl som kompinstrument.
Avgift: 1500 kr inklusive mat vid alla träffar och boende på kick-offen. Se datum i anmälan.

Läs mer om våra mentorer längre ner. Vid frågor kontakta oss på skanefolkyouthensmeble@gmail.com eller 0760-262003

Sommar 2023 med SKFYE

16 – 18 juni Degebergastämman: spel till dans + konsert

SkåneFolk kommer ha verksamhet avsedd för vårens deltagare men om man är nyfiken på vad vi gör kan man få komma och skugga på någon workshop. SkåneFolk spelar även till dans på lördagskvällen + konsert i söndagsprogrammet på stora scenen under ledning av mentorerna Anna Frykstam & Malte Zeberg.

4 – 5 juli Ungdosmbrak på Bingsjöstämman

Spöket i Köket håller en workshop med deltagare från landets olika folkmusikensembler. SkåneFolk är inbjudna att vara med men har tyvärr ingen möjlighet att arrangera en gemensam resa dit i år. Däremot finns en SUPERBRA deal för att åka dit och representera SkåneFolk privat. Workshopen och tältplats är gratis (ta med eget tält). Ni blir bjudna på middag den 4e och lunch den 5e. Behöver/vill ni ha resestöd kontakta jon.holmen@folkmusikenshus.se

För dig som är ung musiker 14-20 år i sydsverige (Skåne, Blekinge, Halland, Småland)

• Anmäl dig här och ange SkåneFolk som din ensemble.
  • Bli medlem i SKFYE 2023 här
  • Skicka ett mejl med namn och telefonnummer till skanefolkyouthensmeble@gmail.com och berätta att du åker på Bingsjö och representerar oss.

20 juli Konsert med SkåneFolk på Riksspelmansstämman

I år hålls riksstämman i Lund under hela v. 29 med uppspelningar och utdelningar av Zornmärket. I samband med detta hålls flera kringliggande konserter och andra evenemang, SkåneFolk är en av dem. Välkommna.

27-29 juli Korröfestivalen

SkåneFolk spelar till dans under någon av festivalkvällarna, håll ögonen öppna på våra sociala medier under festivalen för mer info. SKFYE skickar även sina medlemmar till Korrös ungdomsläger 25-28 juli som pågår i anslutning till festivalen. Ledare på lägret är Anna Frykstam och Malte Zeberg, dvs. SkåneFolk-mentors-duo, detta är alltså ett ypperligt tillfälle att prova-på att vara en SkåneFolk-deltagare. Under dessa dagar får du uppleva en intensiv snabbversion av den kommande hösten. Vi erbjuder alla medlemmar i SKFYE att åka på lägret för endast 1000 kr (ord. 1500 kr) om man anmäler sig till oss senast den 1 juli att man vill utnyttja vår rabatt. Följ insturktionerna nedan.

• Anmäl dig på Korröfestivalens hemsida och skriv i anmälan att du är sponsrad av SKFYE
  • Betala 1000 kr enligt instruktionerna på hemsidan
  • Bli medlem i SKFYE 2023 här om du inte är det redan
  • Skicka ett mejl med namn och telefonnummer till skanefolkyouthensmeble@gmail.com innan 1 juli där du berättar att du åker till Korrös ungdomsläger genom oss.

10 september senaste anmälan till SkåneFolk HT23

Vi öppnar upp anmälan till höstens SkåneFolk, mentorer denna hösten är fortsatt Annna Frykstam och Malte Zeberg. Anmäl dig här senast 10 september. Avgift 1500 kr + eventuell medlemsavgift på 20 kr för icke-medlemmar. Mat ingår vid alla träfar, boende ingår på kick-offen. Vi har vår huvudbas i Malmö men det är inte omöjligt att vissa träffar förläggs någon annanstans i Skåne.Se kriterier nedan.

• Född 05-09
  • Har god instrumentvana, alla instrument är välkomna, även sång
  • Erfarnehet av folkmusik och ghörsinlärning krävs inte

PROVA-PÅ SKÅNEFOLK på Ungdomsstämman 2023

Vill du veta hur vi jobbar i SkåneFolk och vill du testa vara en av oss för en dag? Då är du varmt välkommen till vår Prova-på dag, vi bjuder in till workshop tillsammans med våra deltagare under ledning av mentorerna Malte Zeberg och Anna Frykstam. Det blir låtspel, arrangering och fika! Eftermiddagen slutar med en minikonsert bestående av Allspel och där SkåneFolk presenterar något av deras tidigare arrangemang. Allspelslåtarna och schemat för dagen hittar ni här

Lördag 18 mars kl 13.30 Hässleholmsgården

SkåneFolk

Spela nutida folkmusik med Malte Zeberg & Anna Frykstam

SKFYE bjuder in en ny generation ungdomar till SkåneFolk för att utforska folkmusiken och växa musikaliskt. Detta är ensemblen för dig som vill vidga dina musikaliska vyer eller engagera dig i något du redan älskar. Tillsammans med jämnåriga och mentorerna Malte Zeberg & Anna Frykstam skapar ni tillsammans ny musik ur den anrika skånska folkmusiktradtionen. Låt glada visor och snirkliga polskor få trollbinda er med en touch av nutida groove. På vägen följer vänner för livet och skratt ni sent kommer att glömma. All utlärning sker på gehör och parallellt med praktiskt musicerande ingår teambuilding och övningar i sväng, scenisk närvaro och utstrålning. Ensemblen är riktad till dig som är 14-18 år och har viss instrumentvana. Erfarenhet av folkmusik och gehörsinlärning är inget krav. Melodi-instrument är välkomna såväl som kompinstrument.

Anmälan för sommaren 2024 öppnar snart!

Mentorer

Vid 15 års ålder upptäckte Anna svensk folkmusik i SkåneFolk Youth Ensemble och har sedan dess inte bytt fokus. Framförallt känd som klarinettist i folkmusikbandet RÅ är hon med och driver traditionen framåt, en scen i taget. Hon är en av de musiker som fostrats på Skurups Folkhögskola och Högskolan för Scen & Musik i Göteborg. Numera är hon stationerad i Malmö. Med stor lust och kärlek till svänget blir det bland annat skånska slängpolskor, västerbottniska valser och gangar från Norge.

Malte Zeberg är en mycket aktiv och driven folkmusiker baserad i Malmö. Hans musikaliska resa har tagit honom från rock/pop till traditionell skandinavisk folkmusik och världsmusik. Genom sin kontrabas utforskar och utmanar han gärna musikens gränser både rent instrumenttekniskt och genreöverskridande. Malte turnerar regelbundet med banden Floating Sofa Quartet, Trolska Polska och Hialøsa samt arbetar som lärare på folkmusiklinjen vid Skurups Folkhögskola.

OBS: akutell anmälan hittas längre upp!

Bli medlem i SkåneFolk Youth Ensemble

SKFYE är en ideell medlemsförening som verkar för ung folkkultur i sydserige och för att ha möjlighet att fortsätta bedriva liknande verksamhet i framtiden är ditt medlemskap värdefullt.

Medlemskapet förnyar du själv varje år efter årsskiftet

NYHET: Medlemskap är GRATIS för samtliga!

Om SkåneFolk Youth Ensemble

SKFYE är en fristående ideell förening sedan 2012 som inom ramarna för folkmusik och -dans omvandlar drömmar till verklighet för unga! Verksamheten varierar därför från år till år utifrån styrelsens och medlemmarnas önskemål och ambitioner. Under pandemin hade föreningen många egna mindre träffar på coronasäkert avstånd, där den skånska folkmusiken stod i centrum. Det mynnade ut i några arr som spelades till dans när möjlighet gavs. Men förutom ensemblespelet och den egna verksamheten främjar SKFYE gärna andra kulturaktörer genom varierande samarbeten för att tillsammans utvidga den unga folkscenen i Sverige. I många fall rör det om uppmuntring till deltagande på workshops/läger/spelmansstämmor och festivaler, finns det möjlighet erbjuds ofta en ekonomisk medlemsrabatt i samband med det. Utöver det har SKFYE sedan 2018 haft ett alldeles speciellt samarbete med en motsvarande tysk ungdomsgrupp från Flensburg där det under resorna har skett kontinuerliga utbyten i form av musik, kultur och personliga erfarenheter. Utbyten av det slaget är en central pelare inom folkbildning och en tillgång styrelsen i föreningen värnar varmt om.

Syftet med föreningens akutella projeket SkåneFolk är att rekrytera nya unga musiker och ge dem möjlighet att upptäcka den unga folkscenen och finna sitt inre kall för den svenska folktraditionen av musik och dans med fokus på Skåne. På längre sikt är förhoppningen med projektet att finna nya eldsjälar i gymnasieåldern  som  känner sig lika manade att föra arvet vidare med samma entusiasm som den  sittande styrelsen har gjort de senaste åren. SKFYE är en förening som verkar för unga och av unga och så önskas det förbli. SKFYE:s vision är att folkmusik och -dans kommer flöda i ungt blod i större utsträckning och på eget bevåg. Genom att SKFYE möter unga kulturutövare och låter dem komma i kontakt med genren inspireras de att fortsätta i gamla spelmäns spår, vilket är ett av föreningens största ansvarsområden. Vi fostrar nya musiker tryggt och säkert in i Sveriges unika föreningsliv. Här kan unga engagera sig och själva driva projekt för att det känns viktigt och roligt för just dem att utöva samt bevara den skånska svenska kulturtraditionen.

Om styrelsen

SKFYE-styrelsen 2024: Från vänster: Fred Mollenhauer (sekreterare), Moa Nilsson (ledamot), Sandra Holst (kassör), Emma Arvidsson (ordförande) & Tuvalie Cete Carr (ledamot), alla med rötter i sydsverige. Vi är unga folkmusiker och -dansare som driver föreningen självständigt.