UNGDOMSKURSEN 2024

Varmt välkommen till en dag fylld med musikalisk glädje och gemenskap!

Skånes Spelmansförbund inbjuder till en fullspäckad kursdag fylld med skånsk folkmusik, lärande och glädje under Degebergastämman 2024! Kursen leds av den erfarna folkmusikern Ida Eriksson och tillsammans kommer vi att fördjupa oss i den rika skånska folkmusiktraditionen.

Datum och Tid: lördag 15 juni, kl. 10.30-
Plats: Degeberga hembygdspark

Lärare: Vi är glada att presentera Ida Eriksson, erfaren och inspirerande folkmusiker, som kommer att leda dagen och dela med sig av sin kunskap och passion för folkmusik.

Schema för dagen:

10.30 – 12.00: Uppstart och kurs.

12.00: Lunch – njut av en välbehövlig paus och möjligheten att umgås med andra folkmusikentusiaster.

12.30 – 13.30: Kursen fortsätter, där du kommer att få möjlighet att fördjupa dig i olika aspekter av skånsk folkmusik.

13.30: Fika och uppställning – ladda upp med energi inför det kommande framträdandet.

14.00 – 15.00: BARN OCH UNGDOMSSTÄMMAN spelar på stora scenen
Vi deltar i intåget till scenframträdandet och Allspelet på barn- och ungdomsstämman. Efter Allspelet blir det öppen scen och det ges möjlighet för den som vill att spela något ytterligare inför den entusiastiska publiken.

Allspelslåtar: www.skanesspelmansforbund.se/allspelslatar/

Mat och Fika: Vi kommer att tillhandahålla lunch och fika under dagen för att se till att alla ungdomar håller energin uppe och får tillfälle att umgås med andra deltagare. Meddela ev. allergier i anmälan!

Kostnad: Denna fantastiska möjlighet är gratis för medlemmar i Skånes Spelmansförbund. Om du inte redan är medlem kan du bli det till en kostnad av 140 kr. Som medlem i Skånes Spelmansförbund får du rabatterat pris på kurser, medlemstidningen Runtenom med mera.
Mer info:  www.skanesspelmansforbund.se/sa-har-blir-du-medlem/

Scenframträdande: Missa inte att vara med och uppleva när våra ungdomar intar stora scenen på Barn- och Ungdomsstämman kl. 14.00!

Nära och kära är varmt välkomna att vara med denna speciella stund när våra unga talanger visar upp sina färdigheter och sprider glädje genom musik och sång.
Entréavgift: 150 kr/vuxen (endast lördag) /200 kr/vuxen (hela helgen). Under 16 år gratis. Spelmän med akustiskt instrument och som förväntas bidra med musik i parken, går in gratis.

Camping: Precis utanför hembygdsparken, på grusplanen på andra sidan vägen, finns en tillfällig spelmanscamping med färskvatten, toaletter och dusch inom bekvämt avstånd. Stämman har hyrt marken och toalett/duschhuset från stugbyn och tar därmed ut en liten campingavgift om 100 kr per natt och ekipage/tält. Viktigt att veta är att på spelmanscampingen kan det vara musik även på natten. Ett tips är att använda öronproppar eller placera er en bit bort från centrumet. Betalning sker vid entrén och ger tillgång till ett campingmärke att hänga på ekipaget/tältet.

Kursanmälan: www.skanesspelmansforbund.se/anmalan-ungdomskursen/

Om stämman:
www.degebergastamman.se

Kom och var med på en dag där vi tillsammans utforskar och skapar i den underbara världen av skånsk folkmusik. Anmäl dig redan idag för att säkra din plats!

Varmt välkommen till en dag fylld med musik, vänskap och glädje!